In onze huidige digitale wereld kunnen informatiesystemen als Google en ChatGPT ongelooflijk handig zijn. Even een snelle vraag stellen, direct antwoord krijgen, dat kan vaak helpen om je eerste stappen te zetten bij juridische en financiële vragen.
Maar als het gaat om kwesties die jou persoonlijk of je bedrijf aangaan, is de notaris de aangewezen vraagbaak. Een chatbot of zoekmachine biedt misschien snelle antwoorden, maar begrijpt die ook jouw unieke situatie echt? De notaris heeft niet alleen de juridische expertise, maar beschikt ook over digitale systemen en informatiemodellen om je goed van dienst te zijn. Toch ligt het grote verschil in de menselijke connectie. Een notaris inventariseert namelijk eerst uitgebreid jouw situatie.
In het gesprek met de notaris komen vaak vragen naar boven waarvan men vooraf niet eens wist dat ze gesteld moesten worden. Juist dat maakt persoonlijk contact zo waardevol; de notaris stelt niet alleen de vragen die jij hebt, maar ook de vragen die je wellicht vergeet of nooit overwogen hebt. Vertrouw je puur op een gerobotiseerd systeem, dan krijg je hopelijk wel een juist antwoord op je vragen, maar stel je dus wel alle én de juiste vragen? Juist in een tijdperk van digitale kennis en snelle informatievoorziening blijft het essentieel om persoonlijk advies te vragen aan de notaris. Die kijkt verder dan het antwoord op je vraag; die kijkt naar jouw belang.
Kom dus gerust eens om ‘n een koppie bij de notaris. Rinske Mantel – Mantel&Voors Notarissen en Mediators – Andijk 0228-592224/Benningbroek 0229-591264