Ik wil mijn huis verkopen
U wilt uw huis verkopen.
Als u uw woning verkoopt, krijgt u met notariële zaken te maken die u bekend zullen voorkomen. U heeft ze vast al eens meegemaakt of erover gehoord toen u uw woning kocht. Misschien denkt u zelfs wel dat u alles al weet wat u zou moeten weten.
Maar nu bent u verkoper. U zit in een andere positie. In een grillige kopersmarkt waarin de vraagprijs van woningen sterk varieert en kopers vaak op het laatste moment afhaken.
Hoe zorgt u ervoor dat de verkoop van uw woning zo soepel mogelijk verloopt? Wat zijn uw rechten en plichten als verkoper? En hoe zit dat als u misschien een restschuld heeft? Op al deze vragen, en nog veel meer, hebben wij het antwoord.
Koopcontract
Heeft u een koper gevonden en bent u het eens over de prijs? Dan maakt u afspraken over de overdracht en over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Die afspraken moet u schriftelijk vastleggen in het koopcontract. Mondelinge afspraken gelden niet. Het koopcontract wordt vaak opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Heeft u zelf geen idee waar u op moet letten? Vraag dan de notaris vóór u het koopcontract tekent om advies.
Waarom naar de notaris?
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hierdoor weten alle betrokken partijen zeker waar ze aan toe zijn. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar uw belangen én die van de koper. Ook doet de notaris allerlei onderzoeken naar uw achtergrond en die van de koper. Als er iets mis is en problemen kan opleveren, zorgt de notaris voor een oplossing.
Wij doen dus veel voor u. Het meeste gebeurt achter de schermen, zodat u alleen nog maar hoeft te tekenen. Wij geven advies bij het maken van de juiste keuze. Dat geeft rust en ruimte voor het veel leukere regelwerk omtrent het verkopen van uw huis. Terwijl u nadenkt over welke spullen mee gaan en welke weg kunnen, leggen wij de notariële zaken vakkundig voor u vast.